Zadelpijn voorkomen door hygiëne en passend zadel

Zadelpijn voorkomen door hygiëne en passend zadel

Huidirritatie, ontstekingen, gevoelloosheid van geslachtsorganen, pijn aan het perineum…Het leed genaamd zadelpijn kan een ontspannen tocht op de racefiets doen omslaan in een helse rit.

Met wielrennen kun je heerlijk genieten van de buitenlucht, de omgeving en straks in het voorjaar van de zon. Maar het fietsplezier neemt aanzienlijk af als je zitvlak verdoofd, ruw of pijnlijk aanvoelt. Het verdoofde of pijnlijke gevoel wordt veroorzaakt door de druk op het perineum. Dit is het gebied tussen anus en geslachtsorganen. Tijdens het fietsen worden de zenuwen en bloedvaten in dat gebied dichtgedrukt. De doorbloeding van de geslachtsorganen neemt bij een standaard zadel na drie minuten fietsen af met 70 tot 80%.

Ook kunnen er door zaken als een ongelijk wegdek of verkeerde fietskleding, huidirritaties ontstaan die weer tot andere problemen van het zitvlak kunnen leiden. Je kunt veel doen om zadelpijn te voorkomen. De vuistregels: houd je fietskleding en zitvlak schoon en zorg voor een passend zadel.

Hygiëne

Zorg in de eerste plaats voor voldoende hygiëne, ter voorkoming van huidinfecties of irritaties. Houd de huid dus droog en schoon en verzorg het met een hydraterende crème. Was  je fietsbroek na iedere tocht in antibacterieel wasmiddel en spoel hem goed uit zodat er geen zeepresten in blijven zitten. In bezwete kleren rondlopen, is uit den boze. Het is ook af te raden om schaamhaar rond het zadelgebied te scheren. Dit vergroot de kans op huidinfecties en irritaties.

Passend zadel

Een goed zadel is cruciaal om de druk op het zitvlak te vermijden. Want je kunt tijdens het fietsen niet van positie blijven veranderen. Een passend zadel draait niet zozeer om de vorm, maar meer om de breedte. Het gaat erom dat de zitbotjes de druk opvangen. De afstand tussen de zitbotjes kan enorm verschillen. Bij vrouwen varieert deze van 9 tot 16 centimeter en bij mannen 6 tot 16 centimer. Ook de houding speelt een rol. Bij een voorovergebogen positie lopen de zitbeenderen meer naar elkaar toe. Wie rechtop fietst, heeft een breder zadel nodig.
Het ideale zadel verschilt dus per persoon en is daarom een kwestie van uitproberen. Vraag de fietshandelaar of je een zadel één of meer dagen mag testen. Veel winkeliers vinden dit geen probleem. Wil je het helemaal professioneel aanpakken? Er bestaan tegenwoordig ook systemen die de afstand tussen je zitbotjes kunnen opmeten en zo advies over een zadel kunnen geven.

Afstelling zadel
Controleer of je zadel niet te hoog staat. Als dat namelijk het geval is, moeten je heupen op en neer rondom het zadel bewegen en dat veroorzaakt veel schuring van zowel huid tegen huid als huid tegen fietsbroek. Het gevolg is een open huid en uiteindelijk infectie.

Goede wielerkleding
Investeer als fietser in degelijke fietskleding en je zult jezelf veel ellende besparen. Een absolute must is een goede fietsbroek. De fietsbroek moet van binnen gevoerd zijn met een goed vochtabsorberend materiaal, dat geen enkele naad, stiksel of zoom bevat op de plaats waar je zitvlak het zadel raakt.

Verander van positie
Gebruik heuvels en dalen om rechtop op de fiets te staan. Hierdoor valt de druk op het zitvlak even weg waardoor de afgeknelde zenuwen en weefsels de tijd krijgen om zich te herstellen. Probeer ook regelmatig te verzitten op je zadel en ga ook op het achterste deel van je zadel zitten, waar je meer ondersteuning hebt en minder druk op je kruis.
Trefwoorden van dit artikel: zadelpijn, wielrennen, racefiets, fietskleding
 
Delen dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?