Vezels: hét wapen om af te vallen

Vezels: hét wapen om af te vallen

Ben je net als veel vrouwen na de jaarwisseling van plan te gaan lijnen? Vergeet dan onthouding en stop jezelf helemaal vol. Een lekker vooruitzicht voor de maand januari toch? Er is namelijk een manier om het nieuwe jaar goed te beginnen, zonder strak lijnschema en hongergevoel. Je moet juist extra van een product eten. De naam van dit wondermiddel: vezel

Wanneer je nog steeds denkt dat vezel een product is dat je oma door de sinaasappelsap roert om sterk te blijven, heb je een serieuze update nodig. ‘Vezels zijn het geheim om gewicht te verliezen zonder honger te lijden’, zegt Tanya Zuckerbrot, de auteur van de Amerikaanse bestseller F-Factor Diet. Uit een Amerikaans landbouw onderzoek blijkt dat vrouwen die dagelijks 10 tot 20 gram meer vezels aten, bijna 400 kilocalorieën minder opnamen! Dat is natuurlijk heel veel en dus zeer interessant om eens nader te bekijken. Dus; wanneer je niet lijnt en meer vezels eet, kun je kilo’s op jaarbasis verliezen. Je zou dus wel gek zijn als je het niet dagelijks zou eten. Zo werkt het:

Vezel 2.0
Wat is het eigenlijk, dat product dat we je willen laten eten? Vezel is het onverteerbare gedeelte van een plant. Het zit in fruit, groenten, volkoren, noten, peulvruchten en bonen. Nu vezels aan populariteit winnen, vind je ze ook terug in yoghurt, soja, pasta en nog veel meer producten. De truuk is dat het lichaam vezels niet kan verteren. Het vult de maag en verdwijnt zonder een spoor achter te laten als er iets ‘beters’ voor in de plaats komt.

Misschien ken je de twee vezelsoorten wel: oplosbaar en onoplosbaar. Oplosbare vezels zitten verstopt in voedingswaren als appelschillen. Door deze vezels zijn gekookte groeten zo zacht en papperig. In de maag vormt deze vezel een gumachtige gel, waardoor je jezelf vol voelt. Het vertraagd ook de spijsvertering, zodat je lichaam meer nuttige stoffen uit de voeding kan opnemen.

Onoplosbaar vezel is waar menig tachtigjarige achteraan zit. Het hoopt zich op, doordat het zich bindt met maagvocht. Je vindt ze vooral in taaie schillen. Deze ‘bult’ duwt afval naar beneden en uit je systeem. ‘Zie onoplosbare vezels als een bezem’, zegt Zuckerbrot. ‘Simpel gezegd: Het versnelt de passage van gifstoffen uit je lichaam. Zeg maar dag tegen verstoppingen, wanneer je veel onoplosbare vezels eet.’ Zolang je natuurlijke producten eet, zul je van beide vezelsoorten profijt hebben. Doordat je maag is gevuld met vezels, zul je niet zo snel snaaien.

Begin rustig
Oké hoor ik je denken. Kom maar op met die vezels! Goed idee, maar experts raden je wel aan om de dosis geleidelijk te verhogen. Een enorme hoeveelheid vezels innemen kunnen ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel hebt en veel last van winderigheid. Probeer daarom, zeker in de eerste week, niet meer dan 25 gram vezels te eten. Check dit op de verpakking van de producten en probeer de richtlijn enigszins te volgen. Wanneer je 50 gram per dag eet, ga je pas echt de effecten van vezels merken.

Eet vooral vezels uit voedingsproducten als knapperige groenten, volkoren brood, muesli en zelfs popcorn. Mocht je toch niet aan de gewenste hoeveelheid komen, kunnen voedingssupplementen een oplossing bieden. Zuckerbrot: ‘Een dieet met veel vezels zorgt naast een verminderd hongergevoel ook voor een lager cholesterolgehalte. Vezel is je vriend voor de toekomst!’

 
Plaats op: NUjij.nl Twitter Facebook
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?