Waarom je training soms niet gaat

Waarom je training soms niet gaat

Op sommige dagen voel je je zwak, vermoeid, heb je last van pijntjes of ben je gewoon ongemotiveerd. Probeer de oorzaak te achterhalen om te voorkomen dat je opgeeft en je zult je volgende training weer vol energie naar je doel toe kunnen werken.

Teveel ‘off’ dagen kunnen de kans vergroten dat je de handdoek in de ring zult gooien en stopt met sporten. Sterker nog, meer dan de helft van de nieuwe sporters stopt binnen drie tot zes maanden na het starten van een trainingsprogramma. De redenen variëren van emotionele toestand, dieet, slaappatroon of tal van andere factoren. Maar je kunt een slechte training beter erkennen en achterhalen wat de oorzaak is of nog beter: wat kun je eraan doen? 

Denk positief

Je manier van denken kan je training maken of breken. Als je steeds maar weer blijft herhalen dat je een hekel hebt aan de oefenen die je aan het doen bent, zal het je hele workout ruïneren. In plaats van denken dat je vermoeid bent, pijntjes hebt of sporten niet leuk vindt, kun je het best deze negatieve gedachtes vervangen door positieve gedachtes. Dit kun je doen door te denken: ik voel me goed, ik ben toch naar de sportschool gegaan, ik heb me aan mijn schema gehouden, ik behaal nu eerder mijn doel. Focus je op de kwaliteit van de beweging en laat je niet negatief beïnvloeden door je eigen gedachtes. Zet door en je zelfvertrouwen en prestaties zullen verbeteren.
 
Volledige genezing
Of je nu een spier in je rug hebt verdraaid of een enkelblessure, geef je lichaam de rust die het nodig heeft om volledig te kunnen herstellen. Door te snel weer te beginnen kan een de blessure verergeren, zal het herstelproces langer duren of kan de blessure zelfs chronisch worden. Bedenk waar dat mogelijk is een alternatief. Gaat lopen niet zo goed, ga dan eens zwemmen of fietsen. Kies liever een dag langer rust, dan een week extra herstel.
 
Niet op een lege maag
Probeer jij af te vallen door te sporten op een lege maag? Stop er dan maar mee, het blijkt zelfs averechts te werken. Een pre-workout snack geeft juist energie voor de activiteit en verbetert je gevoel tijdens het trainen. Er wordt aangeraden te kiezen voor een combinatie van koolhydraten en magere eiwitten ongeveer 45 minuten voordat je begint met sporten. Kies bijvoorbeeld voor een spelt cracker met hazelnootpindakaas of kwark met bessen en honing.
 
Verkeerde voedingskeuzes
Het eten van de verkeerde producten kan zelfs nog erger zijn dan niet eten voor het trainen. Een te vette maaltijd kan een ‘zwaar’ gevoel op de maag veroorzaken waardoor het ongemakkelijk voelt om te sporten. Daarnaast kan te snel eten zorgen voor misselijkheid. Geef je lichaam twee tot vier uur rust na het eten van een maaltijd. Voor kleine hapjes is 30 minuten tot een uur rust voldoende. Kies ’s morgens liever voor een smoothie, deze is licht verteerbaar, geeft voldoende energie en biedt daarnaast ook hydratatie.
 
Slaapgebrek
Te weinig slaap is een echte ‘workout killer’. Als je niet genoeg slaapt zorgt dat voor een verstoring van je natuurlijke biologische cyclus. Als gevolg daarvan kun je je zwakker voelen omdat je lichaam als het ware in de spaarstand staat. Diverse onderzoeken bij sporters hebben aangetoond dat hun sportprestaties aanzienlijk verbeteren met een uurtje meer slaap. Een volwassene heeft gemiddeld 7 uur slaap per nacht nodig, maar dit kan per persoon verschillen. Probeer eens een uurtje eerder naar bed te gaan en ervaar hoe jij daar de volgende dag op reageert, wedden dat het beter voelt?
 
Take a break
Rust en herstel zijn misschien wel de meest belangrijke factoren voor een succesvol trainingsschema. Het gaat dus niet alleen maar om het bepalen van de intensiteit, frequentie en duur van een training, maar de herstelperiode die je spieren nodig hebben om zichzelf te ‘repareren’ bepaalt uiteindelijk je lichamelijke conditie. Hoeveel herstel je nodig hebt hangt wel af van de intensiteit van de training, zo vragen meer intense trainingen meer tijd. Zorg ervoor dat je jezelf niet overtraint, dat zorgt voor verminderde prestaties en een verhoogde hartslag in rust.
 
Te weinig drinken
Slechts een geringe mate van uitdroging kan een grote invloed op de sportprestaties veroorzaken. Een vochttekort van 2% komt staat in verhouding tot een afname van 10% van je prestatie. Wanneer de uitdroging verergert, neemt de prestatie ook verder af. Je kunt het herkennen omdat je je moe, lusteloos en duizelig voelt. Hoofdpijn en verkrampingen in spieren zijn signalen die je lichaam geeft wanneer het in een gedehydrateerde toestand verkeert. De kleur van je urine kan hier veel over vertellen. Lichtgeel betekent dat je goed gehydrateerd bent, maar de kleur van appelsap of nog donkerder betekent al dat je te weinig hebt gedronken.
 
Je stelt te hoge eisen aan jezelf
Stel doelen die je uitdagen zonder dat ze onrealistisch zijn om te voorkomen dat je al hebt opgegeven voordat je begint. Weet je niet zo goed hoe je de juiste, haalbare stappen moet zetten richting je doel, vraag dan hulp aan iemand die er verstand van heeft. Met de juiste begeleiding sta je er niet alleen voor, kun je ongemakken samen oplossen en je training aanpassen als dat nodig is. Aan de andere kant, wees niet bang om te falen. Probeer eens wat nieuws, maak je eigen trainingsschema en luister naar je lichaam. 

 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

I was diagnosed of herpes virus in 2015, I have tried all possible means to get cure but all my effort proved abortive, until a friend of mine introduced me to a herbal doctor called Chief Dr Lucky, who prepare herbal medicine to cure all kind of diseases including herpes virus (Herpes), when i contacted this herbal doctor via his email, he sent me herpes virus herbal medicine via courier service, when i received the herbal medicine he gave me step by step instructions on how to apply it, when i applied it as instructed i was totally cured from the virus within 3 weeks of usage. Contact this great herbal doctor today to get your cure. Via Email : chiefdrlucky@gmail.com Whats App : +2348132777335 website : http://chiefdrluckysolutionhome.website2.me/

SARAH WILSON , 06 december 2018

Ik wil Lord Bubuza bedanken voor het helpen herstellen van mijn huwelijk. Het begon allemaal toen ik niet in staat was om mijn man een kind te geven na 10 jaar kinderloos huwelijk. Het kwam erop neer dat mijn man het zat was en het huis verliet, ik huilde bij een vriend die me aan Lord Bubuza voorstelde omdat Lord Bubuza haar hielp om haar man terug te krijgen toen hij haar verliet voor een andere vrouw. Ik vertelde Lord Bubuza het probleem waar ik doorheen ging en hij vertelde me dat mijn man terug zal komen naar mijn smeekbede om hem terug te nemen binnen 12 tot 16 uur en dan zal ik zwanger zijn. Ik volg strikt alle instructies van Lord Bubuza en heb alles gedaan wat hij me heeft verteld. Het was een grote schok voor me toen ik deed wat Lord Bubuza me vertelde. Mijn man kwam 14 uur later terug en huilde en smeekte me om vergeef hem wat ik deed. In minder dan twee maanden kreeg ik een babyjongen en droeg ik hem. Vandaag ben ik weer gelukkig omdat mijn vreugdevolle huwelijk werd hersteld door Lord Bubuza. Heeft u problemen, neem dan contact op met Lord Bubuza via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of via de website: http://Lordbubuza.website2.me of Bel en via WhatsApp: +1 518 558 5109

Nicole Van Vliet, 02 september 2018
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?