Verantwoorde avond snacks

Verantwoorde avond snacks

Juist 's avonds is de behoefte aan wat lekkers vaak onweerstaanbaar groot. Voor dat je het weet vliegen de kilo's er ongemerkt aan en je vraag je af hoe dat toch zou komen? Hier vind je tips om 's avonds verantwoord te kunnen snacken.


 
 

Eten na 20.00 uur ’s avonds wordt gezien als een slechte gewoonte wanneer je graag wat gewicht wilt verliezen. In werkelijkheid het de reden waarom dit maar niet lukt waarschijnlijk meer te maken met wat je eet en hoeveel je eet dan de tijd van de dag wanneer je eet. ’s Nachts eten kan , mits je het op een gezonde manier doet, verrassende resultaten opleveren. Het eten van de juiste eiwitten kan helpen bij het opbouwen van spiermassa terwijl je slaapt. Het eten van lage glycemisch koolhydraten kan helpen bij het stabiliseren van de je bloedsuikerspiegel de volgende dag en zelfs de eetlust reguleren. Hier volgen een aantal snacks die OK zijn om ’s nachts te eten. Sommige zijn gewoon lekker, sommige kunnen prima na een licht diner en anderen helpen bij het herstel van je lichaam na een late training.
 
Kokos – Mango smoothie
Wie houdt er niet van koude romige desserts? Helaas zijn de meeste kant en klare dessert uit de supermarkt ware calorie-bommetjes door de toegevoegde suikers. Dit is een eenvoudig dessert van mango en kokosmelk. Mix een kopje bevroren mango stukjes met een ½ kopje kokosmelk en  eventueel een lepel eiwitpoeder (ter bevordering van spierherstel en opbouw)ingrediënten in een bleder of keukenmachine en klaar is je kokos-mango smoothie.
 
Pure chocola
Chocola wordt vaak gezien als een verboden voedingsmiddel, maar niet alle chocolade is gelijk. Er bestaat een groot verschil in voedingswaarde tussen melkchocolade en pure chocolade (hoe meer cacao hoe beter). De donkere chocolade mist het hoge gehalte aan toegevoegde suikers en is daarnaast rijk aan antioxidanten met een bloeddrukverlagend vermogen. Daarnaast verbetert het de insulinegevoeligheid, werkt het ontstekingsremmend en verbetert pure chocolade je stemming. Wanneer je ’s nachts graag wilt ontspannen, kies dan gerust voor een stukje pure chocola(70% cacao of hoger). 
 
Aardbei-Banaan ijs
IJs is een geweldige avondsnack, maar vaak ook behoorlijk calorierijk. Een goed alternatief is  om het zelf te maken met bevroren bananen. Geprakte bevroren bananen geven een ijs-achtige consistentie zonder toegevoegde suikers, vet en onnodige extra calorieën. Snijd 2 zeer rijpe bananen en een kopje aardbeien in stukjes en zet dit in de vriezer tot het bevroren is. Eenmaal bevroren gooi je alles in een keukenmachine totdat er een ijsachtige massa ontstaat. En voila, een heerlijk verantwoord ijsje!
 
Pistachenoten
Pistachenoten zijn een uitstekende avondsnack omdat het doppen van de nootjes wat werk vergt, wat de eetsnelheid vertraagt. Hoe langzamer je eet, hoe minder je zult eten. Bovendien hebben pistachenoten een unieke samenstelling; ze bevatten vezels, biothine, vitamine B6, thiamine, foliumzuur, onverzadigde vetten en plantaardige serolen.
 
Griekse yoghurt – frambozen ijsjes
IJslolly’s zijn een makkelijke snack later op de avond, maar wanneer je ze in de supermarkt koopt zijn ze boordevol suiker en kleurstoffen. Dit eenvoudige recept voor bevroren Griekse yoghurt ijsjes is een waardig alternatief en vergt echt niet veel werk. Griekse yoghurt is een yoghurt met een betere voedingswaarde, omdat het meestal een dubbele hoeveelheid eiwit en de helft minder koolhydraten bevat dan andere yoghurtsoorten. Om bevroren Griekse yoghurt – frambozen ijsjes te maken meng je 1 kopje frambozen en 2 kopjes Griekse yoghurt. Verveel dit mengsel over de ijslolly mallen en plaats deze een paar uur in de vriezer tot het volledig bevroren is.
 
Warme melk en honing
Warme melk wordt al lang gebruikt als een slaap ondersteund middeltje, waardoor het een goede avond snack is wanneer je problemen hebt met slapen. Het is interessant op te merken dat, ondanks dat mensen zweren bij de effectifiteit van een glas warme melk vanwege de ontspannende werking, blijkt het effect meer psychologisch dan fysiologisch te zijn. Verondersteld werd dat het serotonine gehalte zou worden verhoogd, maar onderzoeken hebben het tegendeel bewezen. Het toevoegen van honing aan je warme melk zal het wat zoeter maken en hormonen met een rustgevende werking stimuleren. 
 
Natuurlijk zijn alle snacks ook overdag geschikt als een verantwoord tussendoortje .

Trefwoorden van dit artikel: avondsnack, recepten, gezonde voeding
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?