10 strategieën om te stoppen met emotie eten

10 strategieën om te stoppen met emotie eten

Zelfs al heb je genoeg kennis over voeding, producten en de nodige wilskracht, wanneer emoties de overhand nemen is de motivatie om gezond te eten in een seconde verdwenen. Met de juiste strategie kom je weer in balans en reken je voorgoed af met emotie eten.


 
 

1.      Kijk vrolijke films

Kies  om emotie eten te dwarsbomen een vrolijke film in plaats van een verdrietige film. Uit Amerikaans onderzoek bleken bioscoopbezoekers die naar drama/ verdrietige films keken tot 55% meer popcorn te eten dan degenen die grappige/ vrolijke films bekeken. Dit was het resultaat in zowel het laboratorium als in een bioscoop in een willekeurig winkelcentrum. Een verdrietige film zorgt ervoor dat we ons eenzaam gaan voelen en eerder naar eten grijpen. Er wordt geadviseert om samen met een vriend of geliefde naar een droevige film te gaan kijken. De verbinding met iemand anders kan het verlangen om je gevoelens te kalmeren met eten verlichten. Wil je toch graag alleen een droevige film bekijken, wikkel jezelf dan in een deken. Dit geeft het gevoel van een warme omhelzing, aldus de Amerikaanse professor Susan Albers.

 

2.      Verzet je fan focus

Of je nu fan bent van voetbal  of ‘the voice’, onderzoek heeft aangetoond dat fans die verliezen eerder naar ongezond eten grijpen. Uit het onderzoek bleek dat de dag nadat een voetbalteam had verloren er door deze fans veel ongezonder werd gegeten dan bij de fans wiens voetbalteam had gewonnen. Het blijkt te helpen om je hier bewust van te worden en om je focus op iets positiefs te leggen. Met andere woorden: verzet je na een tegenslag en richt je meteen weer op een nieuw doel. Blijf niet hangen in gevoelens van de dag ervoor, maar begin iedere dag weer positief. Je zult merken dat het dan makkelijker is om gezond te blijven eten.

 

3.      Drink groene thee

Bij Japanse vrouwen, die regelmatig groene thee drinken (gemiddeld 5 kopjes per dag)  blijken de niveaus van psychologische stress 20 procent lager te liggen in vergelijking met degenen die minder dan een kopje per dag drinken. Er is een goede reden waarom het drinken van groene thee onze zenuwen kalmeert. Groene thee bevat het aminozuur L-theanine, waarvan is aangetoond dat voor een ontspannen gevoel zorgt door het verhogen van de dopamine niveaus. Dit verlaagt de bloeddruk en zorgt ervoor dat emotie eten minder snel de overhand neemt.

 

4.      EFT (Emotional Freedom Techniques)

Wat? Ja, inderdaad psychologische acupunctuur. EFT kan een eenvoudige manier zijn om emotioneel eten te voorkomen. Het is een strategie die wordt gebruikt voor bijvoorbeeld post-traumatische stress-stoornissen, fobieën, verslavingen en eetstoornissen. De wetenschappers zeggen dat de resultaten direct en langdurig kunnen zijn. EFT is een simpele techniek met een sterke invloed in bepaalde hersengebieden en vermindert in die gebieden de te hoge prikkelactiviteit. Het verwijdert de negatieve lading van belastende herinneringen of gedachtes. 

 

5.      Negatieve invloed van social media

Social media is niet meer weg te denken in ons huidige online leven. Toch zorgt social media, waaronder facebook, ervoor dat mensen zich eenzaam en onzeker gaan voelen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat mensen die meer tijd besteden aan facebook gemiddeld een hogere BMI (body mass index, een maat van gewicht: lengte) en vaker last hebben van eetbuien. Social media geeft ons een kijkje in andermans leven, die er vaak perfect uit lijken te zien in een statisch beeld. Zelf onder de facebook gebruikers die aangeven dat het de eigenwaarde versterkt, het nog steeds leidt tot een daling van de zelfcontrole en eerder ongezond snacken. Social media zou een positieve manier kunnen worden wanneer er eerlijk, open en vooral positief gecommuniceerd wordt met inspirerende teksten, gezonde recepten en empowerment versterkt.

 

6.      Goede nachtrust

Een goede nachtrust en voldoende slaap beïnvloeden de eetlust. Een slechte nachtrust heeft een negatieve invloed om eetlust regulerende hormonen, intensiveert emotionele stress, verhoogt de impulsiviteit en zet aan tot hunkering naar ongezond eten. Onvoldoende slaap leidt direct tot emotioneel eten. Neem voldoende rust, ga op tijd naar bed en wordt uitgerust wakker, en voorkom dat je jezelf hoeft te kalmeren met eten.

 

7.     Weg met de weegschaal

Stop met focussen op gewicht en lichaam. Door je teveel te focussen op gewicht, gezond eten, sporten, lichaamsomvang, kledingmaten etc. zorgen we ervoor dat we negatiever over onszelf denken. Vooral dames blijken door een negatief zelfbeeld eerder te vervallen in emotie eten. Wees blij met een gezond lichaam, een lichaam dat goed functioneert en voel je gelukkig met wie je bent. Wanneer je positief over jezelf kunt denken kan je meer aan dan je denkt. Je hebt geen eten nodig om negatieve gevoelens te verdoven en je zult beter naar je eigen lichaam kunnen luisteren. Je weet wanneer je trek hebt en wanneer je genoeg hebt gegeten. Je lichaam zal zich zelf aanpassen naar een lichaam dat bij jou past en dat is voor iedereen anders! Focus je niet op een ideaalbeeld, maar op jezelf.

 

8.      Ga verveling tegen

Verveling is een grote boosdoener als het gaat om snacken. Zelfs wanneer je niet echt een emotie eter bent en je snel het goed hebt  je te vervelen ben je geneigd eerder ongezond te eten. Je luistert niet naar wat je lichaam vraagt, maar gaat een handeling zoeken; snacken. Verveling is een negatief gevoel, vergelijkbaar met gevoelens zoals depressie, angst en woede. Een van de beste manieren om verveling tegen te gaan is om je routine te doorbreken. Kom in actie en zoek een andere bezigheid. Ga bijvoorbeeld lekker sporten, tekenen, puzzelen, een wandeling maken, spreek met iemand af etc. Door een pauze in te lassen in hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent kan al helpen.

 

9.      Zelfvertrouwen

Misschien wel het belangrijkst van alle bovengenoemde manieren om emotie eten te reguleren. Wanneer je vertrouwen hebt ik jezelf zul je weten dat je de keuze hebt tussen gezond en ongezond. Jij bent sterk genoeg om te bepalen wat je eet. Zelfverzekerde mensen hebben minder snel de behoefte aan ongezond eten, maar kunnen wel genieten wanneer ze er bewust voor kiezen eens te snacken. Weet dat jij de controle hebt over wat er in je mond gaat, zo heb je ook zelf de controle over je emoties en gevoelens. 

 

10.      Gezonde eten is lekker

Belangrijk is dat je weet dat gezond eten ook heel erg lekker is. Ga op zoek naar gezonde recepten en ontdek wat je allemaal kunt met voeding. Ga juist wel de keuken in als je niet lekker in je vel zit en vindt daar de ontspanning van het bezig zijn met gezonde producten. Je hoeft echt geen uren in de keuken te staan om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Probeer eens wat uit en ontdek gezonde recepten. Kijk bijvoorbeeld eens in het boek ‘gezond aan tafel’, geschreven door onze voedingsdeskundige Nanneke Schreurs. Regelmatig staan er recepten uit haar boek op leontien.nl. Ontdek nieuwe recepten en voedingsmiddelen en geniet van gezond eten.


Trefwoorden van dit artikel: emotie eten, gezondheid, gezonde voeding
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Het kan ook een gebrek aan serotonine zijn dat ervoor zorgt dat je niet zo happy bent. Het gevolg is dat je andere dingen zoekt die dat geluks gevoel wel geven ( bv chocolade). Ik kies bewust voor het innemen van rhodiola, chroom dat ervoor zorgt dat minder trek hebt en je gewoon goed voelt.

Gaby , 13 oktober 2015

Ik vind dit een paar heel mooie, wijze stappen. en ja, ik vind dat het klopt ... ook mooi dat hierbij EFT genoemd word, als de psychisch/emotionele variant van acupunctuur! bedankt voor deze 10 levenswijze tips!

Marja, 11 oktober 2015
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?