De nieuwste fitness trend: 30 dagen challenges

De nieuwste fitness trend: 30 dagen challenges

In 30 dagen een platte buik, killer legs of het lichaam van een topmodel? Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat tegenwoordig wel een 30 dagen challenge voor. Het is een trend waar we allemaal graag aan meedoen als we de resultaten mogen geloven, maar werkt het ook echt?

30 dagen wat?
De 30 dagen challenges zijn speciale uitdagingen, waarbij je in een relatief korte periode, 30 dagen, een schema met oefeningen of een bepaald patroon volgt om naar een doel toe te werken. Bijvoorbeeld de 30 dagen crunch challenge voor een platte buik, de 30 dagen dieet challenge om slanker de volgende maand te beginnen of de 30 dagen killer body challenge die je bijna doet geloven om in 30 dagen bikini-proof te worden.  Het klinkt helemaal niet verkeerd en 30 dagen zijn nog wel vol te houden. 
 
Motivatie nodig om te sporten?  probeer een 30 dagen challenge!
Je kunt vele sportieve challenges in je eigen tijd doen, bij goed weer lekker naar buiten in het zonnetje en de frisse lucht, het is vrijblijvend, gratis en je mag stoppen wanneer je wil. Is het toch niet helemaal jou ding dan kan je volgende maand gewoon meedoen aan een andere challenge. Het is verslavend, goed voor je gezondheid en maakt sporten eigenlijk best leuk. Je kunt samen met een maatje starten of online je resultaten delen met andere deelnemers. De motivatie om dagelijks oefeningen te doen halen deelnemers vooral uit zichzelf, de positieve gedachte aan een hoopvol resultaat en elkaar.  
 
Zie je werkelijk resultaat na 30 dagen?
Nee, helaas wie dat had verwacht komt bedrogen uit. Je moet er voordat je begint rekening mee houden dat je met een 30 dagen challenge geen directe resultaten zult zien. Je traint een korte tijd intensief, maar het is te kort en te beperkt om resultaten te zien. Het gaat bij het zien van resultaten niet alleen om de challenge, maar om een aanpassing van je gehele levensstijl. Wanneer je begint met bijvoorbeeld een buikspieren challenge voor een platte buik, maar je past je voeding niet aan, zul je nooit je doel bereiken; niet na een jaar en al helemaal niet na 30 dagen. Daarvoor is veel meer nodig, waarvan je voedingspatroon voor ongeveer 80% bepalend is voor het resultaat. Houd jezelf dus niet voor de gek en geloof niet dat je in 30 dagen zult bereiken wat je voor ogen hebt, laat staan een six pack.
 
Waarom dan wel meedoen aan een challenge?
Een challenge is eigenlijk helemaal niet bedoeld om na 30 dagen al resultaat te zien. Iedere challenge is bedoeld om mensen te motiveren, uit te dagen en om mensen aan te sporen gezond bezig te zijn. Wie wil er nou niet een killerbody in een korte tijd? Precies en dat is nu net de motivatie die ervoor zorgt dat je begint met de uitdaging. En wat blijkt? Je komt in een ritme, je voelt je fitter, je zit lekkerder in je vel en het lukt je om je aan een schema te houden. Dat is precies waarvoor de 30 dagen challenges bedoeld zijn. Om mensen te laten ervaren hoe fijn het kan zijn om sportief bezig te zijn, om gezonder te leven en uiteindelijk om het te blijven volhouden om een einddoel te bereiken, juist wanneer de 30 dagen voorbij zijn.
 
De komende maanden zullen we een aantal leuke challenges online zetten, ga jij met ons de uitdaging aan?

Trefwoorden van dit artikel: fitness challenge, sportmotivatie, gezondheid
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Ik heb zelf de plank challenge gedaan en kreeg daardoor veel sterkere buikspieren. Ook mijn taille was wat minder geworden. Je moet het daarna wel bijhouden maar dat is met alles zo anders verval je weer in het oude patroon

Margot, 12 april 2015
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?