10 bewezen motivaties om te gaan hardlopen

10 bewezen motivaties om te gaan hardlopen

Het is zo verleidelijk om toch weer op die snooze-knop te drukken en nog even te slapen tot het alarm je nogmaals herinnert dat het echt tijd is voor die geplande ochtendrun. Wat is er nodig om uit bed te springen, die hardloopschoenen aan te trekken en een frisse neus te halen?

Mensen zijn gemotiveerd door verschillende factoren –van het streven naar een prestatie, tot lichamelijke en geestelijke gezondheidsbevordering. Worstelt u ook wel eens met uw motivatie ’s ochtends of ’s avonds, bekijk dan hier een aantal motivatietips, die zijn bewezen. Heb je nog een aanvullende tip? Laat het ons weten en laat hieronder een reactie achter.

 

  1. Geef je op voor een hardloopevenement
    Niets kan een loper meer motiveren dan het stellen van een doel door mee te doen aan een evenement. Het maakt niet uit of het nu je eerste marathon is, een cross race door de modder, een plaatselijk evenement, of bijvoorbeeld de Leontien Ladies Run. Je hebt jezelf ingeschreven voor een wedstrijd, aangekondigd dat je mee gaat doen en een hippe hardloopoutfit gekocht. Dit betekent dat je, ongeacht je gevoel, tijd, het weer, toch echt zal moeten starten om je doel te bereiken.
  2. Een nieuwe outfit
    Net als een nieuwe outfit voor een feest of gelegenheid kan nieuwe hardloopkleding je zelfvertrouwen een boost geven. Het geeft een professioneel gevoel en je neemt jezelf serieuzer als sporter. Het is toch veel fijner sporten met een leuke outfit, nog afgezien van het draagcomfort. Kijk voor leuke hardloopkleding in de webshop. ;-)
  3. Ren samen
    Groepsdruk hoeft niet altijd negatief te zijn. Het maakt niet uit of je samen met een vriendin gaat rennen of bij een hardloopclub, het zal moeilijker zijn om excuses te maken als je geen zin hebt om te lopen. Je trainingspartners zullen een steun zijn en een herinnering aan een gezamenlijke uitdaging. Het schuld- en schaamte gevoel wordt een positieve factor om gemotiveerd te blijven. Je deelt als het ware de verantwoordelijkheid en hierdoor is het makkelijker om toch de deur uit te gaan, ook al had je eigenlijk geen zin.
  4. Varieer de training
    Veel lopers gaan zich vervelen wanneer ze steeds hetzelfde rondje lopen. Varieer hierin en kies eens een andere route. Kies ook eens voor een heuvelachtig parcours, het bos, de duinen, verharde weg,onverharde weg enz. Wissel daarnaast ook de snelheid af en de intensiteit. Door je trainingen op deze manier te variëren gebruik je ook meer spieren die nodig zijn voor uithoudingsvermogen en kracht. Door interval en kracht in je trainingsschema op te nemen blijf je gemotiveerder, fitter en bereik je sneller resultaat.
  5. Maak gebruik van technologie
    Tegenwoordig is de smartphone niet meer weg te denken uit ons leven. Er zijn dan ook vele app’s beschikbaar die kunnen motiveren tijdens het hardlopen. Dat kan zijn met behulp van muziek, tracking functies, tijd, motivatie coach of zelfs dagelijkse tips. Sommige applicaties kunnen resultaten analyseren en vergelijken door het meten van uw snelheid, afstand en in sommige gevallen zelfs het bijhouden van de hartslag. Een hardloophorloge is een andere manier om gemotiveerd te blijven tijdens het lopen. Veel merken zijn voorzien van GPS-mogelijkheden om  te helpen bij het vinden van nieuwe routes en paden.
  6. Luister naar muziek
    Het is zo dat bepaalde muziek opzwepend werkt, het geeft energie en motivatie. Waarom dan geen muziek opnemen in uw loop routine? Muziek heeft een grote impact op hoe we ons voelen en kan ons positiever laten denken. Maak daarom een afspeellijst die helpt een stapje extra te doen. Bepaalde nummers helpen om door te gaan en verder doordat ze bepaalde emoties en herinneringen kunnen oproepen. Het tempo of een bepaalde beat van een nummer kan ook motiveren om net een beetje sneller te gaan.
  7. Visualiseer het eindresultaat
    Als je doel is om gewicht te verliezen door middel van hardlopen, kan het helpen om je favoriete kledingstuk of bikini voor ogen te houden. Dat beeld zal helpen en net een duwtje in de juiste richting geven. Is het die mooie jurk, die broek die al tijden niet meer past of een droomvakantie waar je er geweldig uit wil zien? Lopen zal je helpen dit doel te behalen. Laat het een motivatie zijn om toch die hardloopschoenen aan te trekken en de deur uit te gaan.
  8. Las “ME” time in
    In een samenleving waarin mensen zich tot het uiterst dwingen, is het vaak moeilijk om “me”time te vinden. Gebruik in dit geval lopen als een excuus om tijd te besteden aan jezelf. Hardlopen kan de enige tijd zijn waarin niemand je stoort, je kunt even reflecteren op je leven, dromen en doelen. Het is ontspanning door inspanning; een ontsnapping aan de dagelijkse chaos en routine van werk en gezin. Tijdens het hardlopen kunt u zich concentreren en nadenken over niemand anders dan jezelf.
  9. Beloon jezelf
    Als je merkt dat je motivatie afneemt is het misschien tijd om te onderhandelen met jezelf. Bedenk een beloning voor het bereiken van doelen binnen je trainingsprogramma. Beloningen geven lopers een stimulans en als het ware een weerspiegeling van je prestatie naar de buitenwereld. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door jezelf te belonen met een kledingstuk bij het behalen van een bepaald aantal afgelegde kilometers. Op deze manier word je aangemoedigd om hard te werken zonder de druk om te concurreren met anderen.
  10. Maak training leuk
    Hardlopen moet geen baan of karwei worden. Maak het leuk door er af en toe eens een spel van te maken. Gooi er eens wat oefeningen in, pak een pad dwars door het bos, spring over een sloot, spetter in een plas, ga naar een trimpark. Meer plezier gaat gelijk op met betere resultaten.

Trefwoorden van dit artikel: hardlopen, hardloopkleding, hardloopevenement
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Wat een kut motivatie. Dit noem ik allea bwhalve motiveren

attila van den isonia, 19 februari 2016

Kayleigh Bedankt voor de tip. Het werkt!! Lies Harte

Lies Harte, 15 december 2013

Hoi! Ik wil graag even reageren op een berichtje van Lies Harte & misschien voor andere mensen: Trainingsschema's zijn niet moeilijk te vinden op internet. Zelf heb ik all4running.nl gebruikt om mijn schema aan te passen. Je kan het E-book gratis downloaden. Een volgende trainster die heel motiverend werkt is Evy Grijaard of Vrijaard. Even googlen dus. Het is een Vlaamse dam die je door je mp3/smartphone/etc. hoort. Ze motiveert je echt en heeft lekkere muziek om op te rennen. Ze heeft 0-5 km run en 5-10 km run. Hierna kan je dus 10 km aan 1 stuk doorrennen! Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben! Groetjes, Kayleigh

Kayleigh, 22 oktober 2013

Hoi Leontien Is er een schema om te beginnen met hardlopen?

Lies Harte, 21 oktober 2013

Ik krijg het niet voor elkaar om een lange hardloopbroek te bestellen met een blauwe bies, die bij het jack past. Als je klikt word je terug gelinkt naar de homepage. Hoe kan ik dit oplossen want de rest komt gewoon in het winkelmandje?

marja, 19 oktober 2013
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?