Weg met nekpijn

Weg met nekpijn

Een pijnlijke nek kan je flink in de weg zitten: je wilt liever niet bewegen, je slaapt niet lekker en soms kan zelfs je veters strikken al een te grote belasting zijn. Veel vrouwen hebben last van deze zeurende pijn in nek en schouders. Maar er is wat aan te doen!

Het ligt er wel een beetje aan hoe je aan die nekpijn bent gekomen. Hier zijn vier oorzaken en oplossingen op een rijtje.

Je hebt er verkeerd op geslapen

Dat merk je zo: Je wordt wakker met het gevoel dat je naar een headbangconcert bent geweest in plaats van dat je de hele nacht op je kussen hebt gelegen. Je nek voelt stijf en pijnlijk, precies zoals een andere spier voelt als 'ie overbelast is.

Dit is er gebeurd: Terwijl je sliep heb je jezelf in oncomfortabele positie op het kussen gemanoeuvreerd. De spieren in je nek zijn daardoor verrekt – omdat je een poos in die positie bent blijven liggen. De spieren zijn verkrampt geraakt en daar heb je na het ontwaken nog steeds last van.

Dit kun je eraan doen: Ga rechtop in bed zitten en begin voorzichtig je nek te bewegen. Draai je hoofd langzaam van links naar rechts. Herhaal dat tien tot vijftien keer. Wees voorzichtig: je moet de spieren niet nog meer beschadigen. Ze zijn heel gevoelig.

Probeer de pijnlijke spieren daarna een beetje los te maken door jezelf voorzichtig te masseren, met je duimen en wijsvingers. Begin hoog in de nek, net onder je schedel. Knijp voorzichtig in de spieren bovenin je nek en ga langzaam naar beneden, via de lage nek en masseer tot slot naar de schouders. Zo'n massage stimuleert de doorbloeding en verlicht het pijnlijke gevoel in de spieren. Tot slot kun je nog een warme handdoek of een warme pittenzak in je nek leggen. Dat ontspant de spieren ook.

Zo voorkom je het: Leg de rand van je kussen zo'n vijf centimeter onder je schouders, zodat je hoofd volledig ondersteund is. Het is belangrijk dat je kussen stevig genoeg is om de ruimte tussen het bed en je nek te vullen en te ondersteunen.

Een kussen tussen je benen voorkomt pijn in je rug. Iedereen heeft van nature ruimte tussen de knieën. Als je gaat liggen, verdwijnt die ruimte: je ene knie valt op de andere en dat zorgt voor een knik in je ruggengraat. Als je een kussen tussen je knieën legt, blijven de heupen parallel, waardoor je rug meer ontspannen is.

Je hebt een slechte houding

Dat merk je zo: Je voelt eigenlijk altijd een zeurende pijn in je nek, vooral aan het eind van de dag. Soms worden je armen ook een beetje gevoelloos of voel je tintelingen. Hoofdpijn kan ook een van de klachten zijn.

Dit is er gebeurd: Als je altijd rondloopt met ronde en hangende schouders en je hoofd naar voren, dan krijg je last van je nek. Gedurende de dag wordt je houding altijd wat slechter, ook bij mensen die rechtop lopen. Een luie nek leidt tot verkrampte spieren in de achterkant van je nek en slappe spieren aan de voorkant. Door de druk kunnen de tintelingen en de gevoelloosheid ontstaan.

Dit kun je eraan doen: Masseer jezelf licht (zie hierboven) of gebruik warmte om de spieren te ontspannen. Maar de beste oplossing is natuurlijk om rechtop te zitten en te staan. De achterkant van de nek hoort langer te zijn dan de voorkant. Je moet het gevoel hebben dat je je nek aan de achterkant flink strekt en dat je kin bijna op je borst komt. Alsof je een trekpopje bent en er een touwtje op je kruin zit waarmee je omhoog getrokken wordt.

Zo voorkom je het: Een goede houding begint al bij je voeten. Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, ongeveer op schouderbreedte uit elkaar en parallel aan elkaar. Je bekken moet een beetje naar voren gekanteld zijn, zodat je je buikspieren aantrekt en geen holle rug hebt. Rol je schouders om beurten een klein beetje naar voren en dan omhoog en eindig zo ver mogelijk naar achteren. Dat betekent: borsten vooruit. Duw je schouderbladen naar beneden en bedenk dat je een trekpopje bent met een touwtje op je kruin. In die houding sta je mooi rechtop en ontlast je je ruggengraat en nek zoveel mogelijk.

Je hebt je nek overstrekt

Dat merk je zo: Terwijl je iets optilt, voel je ineens een stekende pijn. Deze pijn kan dagen en soms zelfs weken aanhouden.

Dit is er gebeurd: Je hebt je nekspieren overstrekt waardoor er kleine scheurtjes in de spieren zijn ontstaan. Die scheurtjes veroorzaken de pijn.

Dit kun je eraan doen: Koel de plek met ijs om de ergste pijn tegen te gaan. Niet langer dan een kwartier en leg het ijs niet rechtstreeks op de blote huid, maar doe er bijvoorbeeld een handdoekje tussen. Daarna kun je er iets warms opleggen, zodat de pijnlijke spieren ontspannen.

Probeer de spieren voorzichtig te stretchen, dit stimuleert de genezing van de scheurtjes. Breng je rechteroor naar je rechterschouder. Leg je rechterhand bovenop je hoofd en duw lichtjes naar beneden. Hou dertig seconden vast. Doe hetzelfde aan de andere kant. Breng daarna je kin naar je oksel. Leg je hand op je achterhoofd en duw lichtjes naar voren. Hou dat dertig seconden vast en herhaal deze oefening aan de andere kant.

Zo voorkom je het: Wees je bewust van de positie van je nek als je iets optilt tot boven je hoofd. Je kunt beter je kin een beetje intrekken, waarmee je jezelf als het ware een dubbele kin geeft, dan je nek uitrekken als je iets optilt. Het is belangrijk geen holle rug te trekken en door je knieën te gaan om iets op te tillen. Draai tijdens het tillen ook nooit alleen je hoofd, maar draai je hele lichaam.

Je bent gestresst

Dat merk je zo: Je zit as we speak in een zakje te ademen. Dat is een grapje natuurlijk. Nekklachten door stress zijn de meest voorkomende klachten.

Dit is er gebeurd: Hoe meer stress je op je werk en thuis ervaart, hoe stijver je nek- en schouderspieren doorgaans worden. En hoe pijnlijker het wordt, hoe meer je die spieren aantrekt. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Dit kun je eraan doen: Koel je nek met ijs en masseer jezelf, zoals hierboven al beschreven is. Doe oefeningen om je nekspieren sterker te maken en stretch regelmatig. Het kost even tijd, maar door de juiste behandeling en oefeningen kun je uiteindelijk van je nekklachten af komen.

Zo voorkom je het:
Doe tijdens je dagelijkse activiteiten zo nu en dan stretch- en krachtoefeningen voor je nek. Deze bijvoorbeeld: Ga op je rug op een stevige, vlakke ondergrond liggen, zonder kussen onder je hoofd. Duw je nek voorzichtig tegen de grond aan en trek je kin een beetje in. Hou dit dertig seconden vast. Herhaal vijf keer. Als deze oefening je eenmaal makkelijk af gaat, kun je het wat moeilijker maken door je hoofd in die positie lichtjes van de grond op te tillen. Zorg ervoor dat je hoofd niet terugvalt en je kin ingetrokken blijft. Hou dit dertig seconden vast en herhaal het vijf keer.

Bron: livestrong.com

Foto: muffmuff

Trefwoorden van dit artikel: fit en bewegen, spieren, pijn
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

ahw thanks t heeft geholpe :)

:ss, 08 juni 2013
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?