Verbrand lekker veel

Verbrand lekker veel

Wil je in korte tijd veel calorie├źn verbranden? Doe dan intervaltraining. Daarmee verbrand je veel meer dan langere tijd op hetzelfde tempo lopen, fietsen of een andere sport uitoefenen. Hoe hoger de hartslag, hoe sneller de verbranding.

Eigenlijk was het al wel bekend dat je met intervaltrainingen veel calorieën verbrandt, maar de Colorado State University heeft er nu officieel onderzoek naar gedaan. Twee en een halve minuut intensief fietsen, ontdekten ze, is al voldoende om 220 calorieën te verbranden.

Dat klinkt te ideaal om waar te zijn en dat is het ook. Want je bent niet na drie minuten sporten al klaar. De twee en een halve minuut fietsen moet namelijk worden opgedeeld in blokjes van dertig seconden, afgewisseld met vier minuten trappen zonder weerstand. In totaal ben je dus een kleine twintig minuten bezig om deze 220 calorieën te verbranden, en dan is er nog geen warming up en cooling down bij geteld – die erg belangrijk zijn als je een intervaltraining wilt doen. Zonder goed opwarmen loop je namelijk kans op blessures.

Het onderzoek van de Colorado State University zag er als volgt uit: de wetenschappers lieten tien gezonde mannen eerst drie dagen lang precies het aantal calorieën eten dat ze nodig hadden. Zo zouden ze niet overvoerd of ondervoed aan het experiment beginnen. Daarna verbleven ze twee dagen in een laboratorium. Daar kregen ze allemaal hetzelfde dieet, mochten ze alleen computeren en tv kijken en werd gemeten hoeveel calorieën ze verbruikten.

Op een van de twee dagen in het lab moesten de mannen sporten. Ze deden een intervaltraining op een spinningfiets, waarbij vijf keer een halve minuut heel hard fietsen met veel weerstand afgewisseld werd met vier minuten herstellen zonder weerstand. Daaruit bleek dat de mannen gemiddeld 220 calorieën verbrandden met deze inspanning. De calorieën werden bijna allemaal verbrand tijdens de heftige inspanning. Tijdens de hersteltijd verbrandden de mannen weinig.

Goed nieuws dus als je van spinning houdt: die trainingen zijn meestal ook op deze manier opgebouwd. Ben je meer een loper of hou je van buiten fietsen, dan kun je zelf intervalletjes in je trainingen inbouwen om extra calorieën te verbranden. Van een intervaltraining word je bovendien sterker en veel mensen vinden het leuker dan een uur op hetzelfde tempo lopen of fietsen.

Let wel op: het is heel belangrijk dat je basisconditie goed is voor je aan intervaltrainingen begint. Daarnaast is het ook van groot belang dat je die basis onderhoudt, en niet alleen maar intervaltrainingen gaat doen. De kans bestaat namelijk dat je overtraind raakt als je bij een slechte basisconditie te zwaar gaat (interval-)trainen. Blijf dus naast intervaltrainingen altijd rustige trainingen op hetzelfde tempo doen, voor je basisconditie.

Lees hier meer over het opbouwen van de basisconditie en hier vind je meer informatie over intervaltrainingen.

Bron: nu.nl

Foto: flickr

Trefwoorden van dit artikel: fit en bewegen, sporten, intervaltraining
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Blijf dus naast intervaltrainingen altijd rustige trainingen op hetzelfde tempo doen, voor je basisconditie. Lees hier meer over het opbouwen van de basisconditie en hier vind je meer informatie over intervaltrainingen. Ik kan beide linken over het opbouwen en informatie niet openen in dit artikel over intervaltrainngen. Jammer. Ligt het aan mijn iPad?

Herma, 20 september 2013
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?