De voordelen van regelmatig sporten

De voordelen van regelmatig sporten

Of kunnen we beter zeggen: de noodzaak van sporten? Het leven van de mens vooral in de laatste eeuw sterk veranderd. We zijn steeds minder lichamelijk actief. Heb je weleens de uitdrukking "Use it or loose it!" gehoord? Als je bepaalde dingen niet traint, dan raak je ze kwijt. Dit geldt voor je geheugen, maar zeker ook voor je spieren en botten.

Je lichaam jong houden
Tijdens hun werk zitten veel mensen achter de computer, 's avonds zitten ze voor de televisie en onderweg van het een naar het ander zitten ze in de auto. Weinig beweging dus en dat betekent dat je je lichaam niet onderhoudt.

Natuurlijk kan je met trainen niet alles voorkomen. Ouder worden we tenslotte allemaal. Maar je lichaam smeekt je om het, op een goede manier, te gebruiken. Door regelmatig te bewegen versterk je je botten en spieren. Denk bijvoorbeeld aan je hart, een heel belangrijke spier. Als je een gezond en sterk hart wilt moet je het af en toe flink laat werken. Tegelijkertijd stroomt het bloed hard door je aderen waardoor het dichtslibben daarvan voorkomen kan worden. Ook botontkalking kan deels tegengegaan worden door fysieke activiteit. Het zal duidelijk zijn, beweging en sport zijn heel goed voor je lichamelijke gezondheid, maar dat wist je waarschijnlijk al!

Mensen leren kennen en tegelijk je doelen bereiken
Sporten heeft nog veel meer voordelen waar je zelf misschien nog niet direct aan hebt gedacht. Je kunt bij een sportvereniging of in een sportcentrum mensen leren kennen en vrienden maken. Met sporten kun je persoonlijke doelen bereiken. Bijvoorbeeld een paar kilo afvallen, een halve marathon uitlopen, of  simpelweg niet meer uitgeput zijn als je een trap hebt opgelopen. Je kunt je doelen ook steeds bijstellen, en door aan jezelf te werken een steeds beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen krijgen.

Beter ontspannen
Daarnaast kun je door je regelmatig in te spannen ook beter ontspannen. Spieren die vast zijn gaan zitten omdat je zoveel zit kun je weer los maken. Je kunt je hoofd even leeg maken door je te focussen op je sportieve taak, wat dat ook is. Zo kun je dus ook geestelijk ontspannen door je fysiek in te spannen.

Er zijn dus ontzettend veel redenen om te bewegen en zeker ook om te sporten. Zorg dat je iedere dag minstens 30 minuten beweegt, door bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. Als je daarbovenop een aantal keer per gaat sporten is dat nog beter. Misschien ben jij niet zo sportief gebouwd en/of inmiddels gewend aan een niet zo actieve levensstijl. Laat je dan vooral niet intimideren door andere sporters. Wat maakt het uit als andere hardlopers je voorbij lopen? Of dat iemand veel zwaardere gewichten gebruikt in de sportschool? Iedereen heeft ooit moeten beginnen. Begin met je eigen programma. Een programma waar je vooral ook plezier aan beleeft. Begin ook niet met teveel ineens, het is belangrijker dat je het volhoudt. Afhankelijk van je beginconditie kan je langzaam opbouwen van één keer in de week sporten, tot twee of drie keer. Ga niet alle dagen sporten want je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Succes en veel sportplezier!

Trefwoorden van dit artikel: sporten, sportschool, afvallen, spieren
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?