Vrouwen voelen zich sneller schuldig door overwerk
Vind jij het ook zo moeilijk om werk uit je hoofd te zetten? Uit Canadees onderzoek blijkt dat een telefoontje of e-mail van de baas na werktijd vrouwen meer stoort dan mannen. Ook krijgen ze een groter schuldgevoel door overwerk.
De onderzoekers verzamelden gegevens uit een nationale enquête onder 1000 Amerikaanse werknemers. Ze vroegen de deelnemers hoe vaak ze gecontacteerd werden via tekstberichten, e-mails en telefoontjes over werk-gerelateerde zaken in hun vrije tijd. Zij ontdekten dat vrouwen die vaak werden gebeld of gemaild door collega’s, klanten of hun eigen baas meer stress voelden dan mannen die net zo vaak werden gebeld.
Onderzoeker Paul Glavin verklaart de uitkomst van het onderzoek als volgt: "Vrouwen willen voor iedereen goed doen, wanneer ze het gevoel hebben dat er vanuit verschillende richtingen aan hen getrokken wordt, voelen ze zich schuldig of wrok omdat ze hierdoor minder tijd hebben voor hun gezin of werk. Ze nemen het ernstiger op dan mannen."
Scheiding vervaagt
Volgens neuropsychiater Louann Brizendine raakt overwerk vrouwen sneller, omdat ze vaker flexibele banen hebben waarbij ze vanuit huis kunnen werken. Hierdoor is de scheiding tussen werk en privé nog meer vervaagd met als gevolg dat ze in hun vrije tijd meer energie in hun baan steken dan eigenlijk de bedoeling. Ook benadrukt Brizendine dat de resultaten van dit onderzoek niet betekenen dat vrouwen minder competent of bereid zijn. Wanneer ze thuis gecontacteerd worden door het werk, nemen ze dit ernstiger op. Ze gaan hier even professioneel mee om, maar ze voelen wrok en zich schuldig omdat ze hierdoor minder tijd hebben voor hun gezin.
Gezondheidsproblemen
Aanhoudende schuldgevoelens en stress hebben negatieve effecten op je gezondheid. Wanneer stresshormonen in je lichaam toenemen, loop je steeds meer kans op allerlei gezondheidsproblemen. Volgens Anne Parker, die vrouwen helpt met het omgaan met de effecten van stress is het mogelijk om op een positieve manier om te gaan met deze emoties.
Advies
Zo vertelt Parker dat het belangrijk is je grenzen duidelijk te maken om dit schuldgevoel te stoppen. Wees ook realistisch over je verantwoordelijkheden. Voor je onder het avond-eten met je Blackberry een e-mail gaat beantwoorden, bedenk je dan of je baas dit werkelijk van jou verwacht. Als het een competente baas is, waarschijnlijk niet. Wat ook helpt is op voorhand uren vastleggen waarin je niet bereikbaar bent om mails te antwoorden. Het idee van altijd bereikbaar te zijn, verhoogt namelijk de stress. Zeker als je je al verantwoordelijk voelt.
TIP - Lees ook:
Ben jij een perfectionist? Let op deze valkuilen
Reacties
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.