6 stiekeme dikmakers

6 stiekeme dikmakers

Ook al let je ontzettend goed op je eetgewoontes en probeer je niet aan te komen of zelfs af te vallen, toch kun je plots ineens een paar kilo zwaarder zijn. Je begrijpt er niets van, want je deed zo je best om verantwoord te eten. Misschien ben je wel in een van de zes stiekeme dikmakers gestonken...

Deze verborgen dikmakers kunnen ervoor zorgen dat je zwaarder wordt zonder dat je door hebt waar de pondjes vandaan komen. Op het eerste gezicht lijken deze voedingsmiddelen namelijk heel gezond. Maar dat zijn ze toch niet echt.

1. Zoete dranken
Als je op gewicht wilt blijven of af wilt vallen, moet je goed drinken. Een glas jus d'orange is hartstikke gezond, zou je denken. Maar dat valt vaak vies tegen. Een vruchtensappen zijn vaak veel suikers toegevoegd, dus zo gezond zijn ze bepaald niet. Wil je toch graag een gezond glas fruitsap drinken, neem dan een vers geperst sinaasappeltje. Naast de vruchtensappen met suiker zijn er ook veel andere zoete dranken die je beter niet kunt drinken, zoals alcoholische mixdrankjes.

2. Salades
Wat is er nou gezonder dan een salade? Toch kun je je ook daarin flink vergissen. Salades bestaan immers meestal niet alleen uit groente, maar er zitten ook vaak kaas, spekjes en croutons. Die maken een salade behoorlijk vet. En als er dan ook nog eens een flinke scheut dressing overheen zit, is de salade echt niet zo gezond meer. Qua calorieën verandert een salade dan al snel in een hoofdgerecht. Wil je toch graag salades eten en niet alleen maar op sla knagen? Doe er dan wat fruit doorheen, of bijvoorbeeld (wal)noten. Daar heb je echt wat aan: in noten zitten veel eiwitten en gezonde vetten.

3. Vroeg snoepen
Van snoepen word je natuurlijk dik, dat staat buiten kijf. Eigenlijk zou je er helemaal vanaf moeten blijven als je op gewicht wilt blijven of af wilt vallen. Kun je al dat lekkers toch niet laten staan, let dan op het tijdstip van de dag voor je je hand in de snoeppot steekt. Hoe vroeger op de dag je begint met snoepen, hoe vroeger je bloedsuikerspiegel ook al stijgt en daarna weer net zo hard daalt. Na een daling heb je opnieuw trek in zoetigheid en dan zul je snel weer naar snoep grijpen. Ontbijt overslaan Je zou zeggen: van zo min mogelijk eten val je af, maar dat blijkt niet helemaal te kloppen.

4. Niet ontbijten
Niet ontbijten is heel slecht voor de lijn. Sterker: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, want het ontbijt activeert je vetverbranding. Ontbijt je niet omdat je calorieën wilt uitsparen, dan kom je vaak ook bedrogen uit: later op de dag krijg je zo'n trek dat je waarschijnlijk gaat snacken. Een beter alternatief is licht ontbijten, met wat fruit en yoghurt bijvoorbeeld.

5. Te weinig calorieënkennis
Ook al denk je dat je precies weet wat overal in zit, uit onderzoek blijkt toch dat de meeste mensen te weinig kennis over calorieën hebben. Doordat je niet goed weet wat je binnenkrijgt, krijg je al snel teveel calorieën of foute voedingsstoffen binnen. Een van de belangrijkste tips is dan ook om een calorieëntabel te gebruiken, zodat je weet wat je eet.

Hetzelfde geldt voor kennis over light producten. Als je af wilt vallen kies je daar al snel voor, omdat je denkt dat ze gezonder zijn en minder calorieën bevatten. Er zit inderdaad vaak minder vet in deze producten, maar ter compensatie is er meer suiker aan toegevoegd. Bovendien raak je er niet zo vol van, dus eet je er al snel meer van dan van een gewoon product. Pas dus op met nul procent vet, halfvolle en magere producten.

6. Eten zonder aandacht
De laatste stiekeme dikmaker is eten zonder aandacht. Lekker een shipje eten tijdens een film mondt al snel uit in het leeg schrokken van de hele zak, zonder dat je het eigenlijk proef of dat je door hebt waar je mee bezig bent. Daarom kun je beter een kleine portie in een bakje doen en er ook echt van genieten.

Hetzelfde geldt voor het avondeten: twee borden vol heb je echt niet nodig. Je lichaam krijgt pas een half uurtje nadat je begonnen bent met eten een seintje dat het vol zit. Dan heb je dat tweede bord al op. Schep daarom één bord vol in de keuken en hou het daarbij. Langzaam eten en goed kauwen helpt je ook om je sneller vol te voelen. Dat is trouwens ook stukken beter voor de spijsvertering.

Bron: vrouwblog.nl

Trefwoorden van dit artikel: eten en drinken, afvallen, calorie├źn
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Van dieten word je dik, van genieten raak je enkel dik tevreden.

Estelle, 12 januari 2016

item 6 -- een compleet ship eten lijkt me ook geen goed idee.

roeland, 12 augustus 2015

Nachtdiensten zijn bewezen ongezond

M, 25 april 2012

nou ik weet er nog wel een paar, ik heb pasgeleden een hartinfarct gehad en 3 stents in mijn kransslagaders, heb nooit gerookt maar dit is genetisch bepaals, dus ik hoor bij de hartstichting dat walnoten, macadamianoten, vijgen, abrikozen etc. heel gezond zijn voor je hart, dus ik ga elke week naar de notenbar en koop dit allemaal, tot ik keek bij de calorieen, jeetje, 100 gr. walnoten zijn bijna 700 calor. macadamianoten idem dito, dus ja ik eet per dag 30 gram van ieder, ook nog cranberries, dus ik eet bijna 500 calorieen per dag extra, terwijl ik niks mag doen, dus ook niks verbrand, ja nu snap ik waarom ik niet afval. dus voortaan eerst kijken hoeveel calorieeen iets bevat. een leerzame les

wilma, 02 maart 2012

Ik vind deze punten sowieso gedeeltelijk overdreven. Dat je van het drinken van veel zoete dranken aan kan komen, ja dat klopt. Maar één glaasje vruchtensap uit pak of tijdens een avondje stappen een alcoholisch mixdrankje maakt je echt niet dik hoor. En wat betreft dat snoepen, wat een stelling zeg: ''van snoepen wordt je natuurlijk dik, dat staat buiten kijf''. Als er nou stond van VEEL snoepen wordt je dik, ja oke. Maar als je eens een keer wat snoept , of zeg dat je één snoepje per dag eet, daar wordt je echt niet dik van hoor. Al die uitspraken over wat je moet doen om af te vallen of niet dik te worden en al die ideeën voor het 'beste' dieet zijn om moe van te worden. Alles met mate, dat is mijn antwoord! TE (veel of te weinig) is nooit goed.

M, 02 maart 2012

gedeeltelijk mee waarde. met het ontbijten niet helemaal. want het is ook net wat je gewend bent. ik kan al zo lang ik me herinner niet vroeg ontbijten. mijn moeder is er wel met me naar de huisarts voor geweest. die zei. laat maar ze heeft een andere klok. en klopt nog steeds kan ik het niet voor 10.00. "ontbijten"is dus pesoonlijjk kijk naar mensen in een nachtdienst.

linda, 01 maart 2012
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?