Eet jezelf jong

Eet jezelf jong

Wie wil er nou niet zo lang mogelijk jong blijven uitzien? En dat kan al heel eenvoudig, door te weten wat je eet. Want van sommige voedingsmiddelen blijf je extra jong. Dit zijn er twintig op een rijtje.

Blauwe bessen

Ze zitten vol met vezels, vitamines en mineralen. Maar vooral: er zitten heel veel antioxidanten in blauwe bessen. Die beschermen je huid en hersenen tegen ouder worden.

Wilde zalm

Hoe ouder je wordt, hoe meer je hersenen aftakelen. Dat proces kun je tegengaan door veel omega-3 vetten te eten. Die zitten onder meer in wilde zalm. Omega-3 beschermt je hersenen, huid, ogen, hart en gewrichten tegen veroudering. Het beste is om minimaal 350 gram vette vis per week te eten.

Pistache nootjes

Deze groene nootjes hebben niet alleen veel voedingswaarde, ze hebben ook een groot voordeel boven andere noten: er zit een schilletje omheen. Uit onderzoeken blijkt dat je er maar liefst 40 procent minder van eet dan van noten die al gepeld zijn. Logisch, want je bent een stuk langer bezig met het eten van één nootje.

Whey eiwit

Als je ouder wordt, neemt je spiermassa af – met ongeveer 1 procent per jaar. Minder spieren betekent een minder goed werkende verbranding en minder kracht, stabiliteit en coördinatie. Gelukkig kun je daar zelf veel aan doen: met krachttraining hou je je spiermassa in stand en als je er ook nog wat whey eiwitten aan toevoegt (een bijproduct van melk), dan hou je deze veroudering lang tegen. Je kunt deze whey eiwitten gewoon bij de drogist kopen. Doe iedere dag een schepje bij je smoothie of in je yoghurt en je blijft lekker sterk!

Griekse yoghurt

Wist je dat er in Griekse yoghurt dubbel zoveel eiwitten en half zoveel suiker zit dan in normale yoghurt? Neem Griekse yoghurt waar ook probiotica aan toegevoegd is. Dat is goed voor je darmflora. In Griekse yoghurt zit ook minder lactose dan in normale yoghurt, waardoor het makkelijker te verteren is.

Koffie

Ja echt! Koffie heeft een slechte naam omdat veel mensen er suiker en melk aan toevoegen. En dan is het niet per se goed voor je gezondheid. Maar pure koffie is goed voor je hart, blijkt uit veel onderzoeken. En je loopt ook minder kans op diabetes type 2 en Parkinson als je regelmatig een kopje koffie drinkt.

Barramundi

Barrawatte?! Barramundi is een nieuwe vissoort die je steeds vaker op menu's van restaurants ziet. Je vindt het ook in het visschap van veel natuurwinkels. Het is een heel licht visje, met maar de helft van de calorieën van zalm maar wél net zoveel omega-3 vetten.

Haver

De meeste mensen eten niet genoeg vezels. Een eenvoudige manier om meteen veel vezels binnen te krijgen, is een portie haver eten. Haver vult heel erg goed, dus je hebt minder snel honger, waardoor je minder gaat snaaien en minder aankomt.

Rode wijn

Nee, dit is geen tikfout. In rode wijn zit een antioxidant genaamd resveratrol. Uit onderzoek blijkt dat resveratrol het afsterven van cellen in de hersenen en het hart tegengaat. Een goede reden dus om een lekker wijntje te drinken! Vrouwen kunnen het 't beste bij één glas per dag houden, mannen mogen er in principe twee.

Spinazie

Als ergens veel voedingsstoffen in zitten, is het in spinazie. Het is nog hartstikke makkelijk te bereiden ook, en met van alles te combineren: omeletjes, pasta, salades – noem maar op. Spinazie is rijk aan een stofje dat luteïne heet en dat is weer goed tegen de veroudering.

Maïs

Maïs is niet alleen hartstikke lekker, er zit ook een bepaald vezeltje in dat je beschermt tegen kanker. Onderzoekers denken dat de vezel IP6 in maïs de deling van kankercellen tegengaat.

Granen

Er is veel discussie over granen en hoe goed die zijn voor je lichaam, want er zitten veel koolhydraten in en daar word je dik van. De waarheid is dat granen cholesterolopbouw in je bloedvaten tegengaan. En zoals met veel dingen in het leven geldt voor granen ook: gebruik het met mate.

Kaneel

Wetenschappers hebben ontdekt dat de insulinepiek na de maaltijd minder hoog wordt als je kaneel eet. Hoe lager de piek, hoe minder kans dat je lichaam veel vetten uit je maaltijd opslaat. Doe dagelijks een snufje kaneel op je yoghurt, in je koffie of door je smoothie. Dat smaakt niet alleen fantastisch, het is dus ook goed voor de lijn. En er zitten veel antioxidanten in kaneel.

Donkere chocolade

Je hebt het vast al vaker gelezen: extra pure chocolade is goed voor je. Vooral voor je hart. Wetenschappers hebben bewezen dat 30 gram extra pure chocolade per dag zorg voor een lager gehalte aan slecht cholesterol (LDL) en een hoger gehalte aan goed cholesterol (HDL) in je bloed. Eet wel chocolade dat voor tenminste 70 procent uit cacao bestaat.

Curcuma

Dé reden om eens te experimenteren met Indiase kruiden: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het kruid curcuma, dat currie zijn gele kleur geeft, kankercellen kan vernietigen. De reden: curcuma gaat de vorming van bloedvaten in kankercellen én het bewegen van de cellen zelf tegen. Je hoeft natuurlijk niet naar een Indiaas restaurant om curcuma te eten; je kunt er ook gewoon een of twee theelepels van toevoegen aan je kip, groente of rijst.

Zoete aardappelen

Ze smaken niet alleen lekker, in zoete aardappelen zit ook lycopeen. Dat beschermt je huid tegen UV-stralen. De vitamine C in zoete aardappelen zorgt voor de aanmaak van collageen en dat zorgt weer voor een gezonde huid.

Groene thee

Van groene thee word je jonger! Japanse onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die drie koppen groene thee per dag drinken, een stuk minder snel verouderen dan mensen die dat niet doen. De reden: groene thee zorgt voor versterking van je DNA-structuur.

Watermeloen

In tomaten zit (net als in zoete aardappelen) lycopeen, in wortels zit beta-caroteen en in watermeloen zit beide! Watermeloen beschermt dus je huid én repareert cellen die beschadigd zijn door UV-stralen.

Hennep

De meeste mensen weten dat er in zalm veel goede omega-3 vetten zitten. Dat dat ook het geval is bij hennep, is veel minder bekend. Hennepzaad en -olie zijn natuurlijke vochtinbrengers. Ze zorgen voor vocht in je huid en gaan daardoor schadelijke verouderingseffecten tegen. Eet de zaadjes rauw, of voeg olie toe aan je dagelijkse maaltijden.

Regenboogforel

Je hebt hierboven al gelezen dat zalm een heel goed voedingsmiddel is om veroudering tegen te gaan. Voor forel geldt hetzelfde. Je lichaam heeft gezonde vetten nodig omdat die je cellen beschermen en een langer leven bevorderen. Een extra reden om forel te eten is omdat er veel EPA in zit. Dat is een vetzuur dat de productie van het zogenaamde stresshormoon (cortisol) tegengaat. Bak de forel in olijfolie voor extra gezondheidseffecten.

Foto: flickr

Bron: livestrong.com

Trefwoorden van dit artikel: eten en drinken, groente, vitamines, gezondheid, huid
 
Deel dit artikel:
 

Reacties

Heel goed is ook Avocado voor je weerstand. Pas vooral op de "goedgekeurde" kankerverwekkende E nummers en Aspartaam e.d soms staan ze er niet als E nummers op de verpakking. Het boekje "Weet wat je eet" van Corinne Couget is heel verhelderend.

agnes, 05 oktober 2012

Griekse yghurt is zalig, ik maar ik heb toch even een vraagje,. Hoe zit het met het vetpercentage, ik dacht dat in griekse yoghurt bijna 10% vet zit, vergis ik mij daarin? En als er echt zoveel vet in zit, wat is dan verstandig? Kiezen voor meer eiwit of kiezen voor minder vet? Wie kan mij helpen?

inge de munter, 05 oktober 2012

Broccoli bevat ook heel veel anti oxidanten en heeft daarmee toch ook een beschermende factor tegen kanker? Gr., Mariëlle

Mariƫlle Gouw, 04 oktober 2012

Ik heb ook gehoord van tomaten (anti oxidanten)ook goed voor de huid.

Monique, 04 oktober 2012

Eindelijk een voedingslijstje wat niets met reclame te maken heeft. Ik ga vandaag nog op zoek naar die barramundivis! Ook ga ik een snufle kaneel in de koffie proberen. Helaas ben ik allergisch voor bosvruchten. Is er een alternatief voor de blauwe bes? Gr, Vera

Vera, 04 oktober 2012
sluiten
Inloggen

Login met uw e-mailadres en wachtwoord.



Inloggen
seperator

Wachtwoord vergeten?